Chretien over werken in de luchtvaart: ‘De diversiteit van werkplekken en werkzaamheden is te gek’

Chretien over werken in de luchtvaart: ‘De diversiteit van werkplekken en werkzaamheden is te gek’

Hij reist de wereld over, doet onderhoud aan vliegtuigen op verschillende luchthavens en geeft tegenwoordig ook nog leiding aan collega’s. Dat alles doet de Zeeuwse Chretien Rijk (41) in opdracht van Airline Technical Support (ATS), waarvoor hij alweer een aantal jaar met plezier werkt. Het bedrijf is onder andere gevestigd op Aviolanda Aerospace. Chretien vertelt over wat hem drijft in de luchtvaarttechniek.

Tijdens zijn studie besloot Chretien te kiezen voor de ‘avionisch elektrische kant’, oftewel het onderhoud voor vliegtuigen. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en is Chretien ervan overtuigd dat hij het juiste vak koos. “Wat ik zo leuk vind aan deze branche? Vandaag, op een random werkdag, zie ik tien vliegtuigen van binnen. Vanuit ATS voeren we reparaties uit aan vliegtuigen die net geland zijn. Vaak hebben we maar een werktijd van drie kwartier per vliegtuig, tussen de vluchten door. Dat maakt het steeds weer een uitdaging om mankementen snel én secuur op te lossen en een vliegtuig weer veilig weg te laten gaan.”

Snelheid en veiligheid

Hoewel die snelheid belangrijk is in het werk van Chretien, is veiligheid dat nog meer. “Iedereen die in de luchtvaart werkt, zal dat beamen. Veiligheid staat voorop bij het werken aan vliegtuigen. Elke handeling die je doet, moet heel secuur worden gedaan. Maar: ook al doe je dat reparatiewerk vaak in je eentje, je doet het nooit écht alleen. Wij werken binnen ATS echt als team met elkaar. Twijfel je ergens over? Dan staat iedereen klaar om te helpen.”

Van Rotterdam tot Brazilië en Papoea-Nieuw-Guinea

Dat teamgevoel is meteen wat Chretien zo mooi vindt aan ATS. “ATS begon ooit als een heel klein clubje, onder leiding van Kris Bleyenberg. Inmiddels groeien we harder dan ooit, maar het teamgevoel blijft. Vanuit ATS heb ik al veel mooie kansen gekregen. Zo vloog ik voorheen regelmatig naar Brazilië of Papoea-Nieuw-Guinea om daar aan vliegtuigen te werken. Inmiddels geef ik leiding aan een team en blijf ik meer binnen Europa. In de zomermaanden werk ik veel op de luchthavens van Rotterdam en Eindhoven. In de winter zit ik regelmatig op Spaanse vliegvelden. Twee weken op, twee weken af. Juist die verschillende werkplekken en werkzaamheden maken dit werk voor mij zo leuk!”

Chretien aan het werk voor Airline Technical Support.
Share this via