21 Mar Fränzel spreker op congres over onbemande vliegtuigen
Burgemeester Marcel Fränzel van de gemeente Woensdrecht was afgelopen vrijdag, 15 maart, als spreker te gast op het jaarlijkse internationale INTERREG event in Rotterdam. Ruim 400 bezoekers uit Nederland, Frankrijk, Engeland en België konden kennis maken met het grensoverschrijdende 3i project dat op het Business Park Aviolanda in Woensdrecht plaatsvindt. Ook Stefan van Seters van REWIN was vertegenwoordigd. Het 3i project stimuleert het gebruik van onbemande vliegtuigen op zee en de ontwikkeling is tot stand gekomen dankzij een Europese subsidie van 1,85 miljoen euro uit het INTERREG IVA 2 Zeeën programma.
Burgemeester Fränzel van de gemeente Woensdrecht en projectmanager Van Seters van REWIN-West Brabant, deelden hun positieve ervaringen over de internationale samenwerking met achttien partners, waaronder de universiteit van Delft, Southampton en Bretagne, het ROC West-Brabant, Politie en Havenbedrijf Rotterdam, het Franse bedrijf Deev en het West-Brabantse bedrijf Digital & Media Solutions. Fränzel en Van Seters gaven de status weer van het 3i project – en toonden trots het eerste 3D geprinte prototype. Ook werd ingezoomd op de voordelen van het 3i project voor de economische ontwikkeling in de regio, de optimale samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs en tot slot werd er een doorblik gegeven voor het toekomstige INTERREG V A 2 Zeeën Programma (2014-2020). De boodschap luidde dat Woensdrecht en West-Brabant klaar zijn voor een volgend project. “De innovatieve ontwikkeling om samen te werken rond onbemande vliegtuigen past prima in de ambitie van Aviolanda Woensdrecht”, gaf meneer Fränzel aan tijdens het evenement.
De samenwerking en de economische ontwikkeling die 3i met zich meebrengt zijn belangrijk voor het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het Ministerie is de verantwoordelijke nationale autoriteit van het INTERREG IV A 2 Zeeën Programma. De twee Nederlandse projecten, ‘3i’ uit West-Brabant (Woensdrecht) en ‘CURA-B’ uit Zeeland, die zich in Rotterdam presenteerden, worden door het Ministerie gezien als best practice, een voorbeeld voor anderen.
Met het eerste prototype vliegtuig wordt onderzocht of de veiligheid op zee kan worden vergroot door de inzet van onbemande vliegtuigen. “Het vliegtuig wordt voorzien van elektronica die door de TU Delft is ontwikkeld, de Franse universiteiten zorgen voor de bediening en die wordt ingebouwd in een bus, geleverd door D&MS. Het 3i project is een aanjager voor de nieuwe business die zal ontstaan op het vlak onbemande systemen”, aldus Van Seters.