ICRIT-partners tekenen samenwerkingsovereenkomst

ICRIT-partners tekenen samenwerkingsovereenkomst

ICRIT staat voor Integrated Composite Repair Inspection & Training. De partners in het consortium ontwikkelen een unieke op onderwijs gerichte kennisinfrastructuur rondom composiet reparatie en inspectiemethoden voor toekomstige onderhoudsprocessen, een van de thema’s van Aviolanda  Aerospace (‘de MRO van morgen’). Tijdens de netwerkborrel van Aviolanda Aerospace op 14 juni werd de samenwerkingsovereenkomst tussen zeven partners getekend. “Straks bedienen we vanuit Woensdrecht de hele wereld.”

“Ambitieus? Ja, dat klopt. Maar als je geen ambitie toont, kom je nergens”, zegt initiatiefnemer Paul van IJsselstein van Stratagem, dat ook aan de wieg stond van LR Systems. “Zes jaar geleden zei men dat ook van onze plannen met de laser coating removal robot. Nu staan we aan de vooravond van de bouw van een hal van 4500 vierkante meter voor LR Systems. Vanaf medio volgend jaar bouwen, testen en leveren we grote robotsystemen. Straks komen alle belangrijke luchtvaartspelers uit de wereld naar Aviolanda voor de afname van de door hen bestelde systemen.”

Andere toepassingen
LR Systems gaat om meer dan het bouwen van een hal en het samenbouwen en testen van robots, benadrukt Van IJsselstein. “Als je een robotsysteem bouwt dat volledige autonoom verflagen van vliegtuigen kan verwijderen, dan denk je ook na over andere toepassingen. Zoals verven met een robot, maar ook het inspecteren en repareren. Dat betekent dat je ook domeinkennis nodig hebt van die vakgebieden. Dat laatste bundelen we voor een deel in ICRIT en past bovendien binnen de ontwikkeling en de speerpunten van Aviolanda Aerospace; samen nieuwe MRO-technieken ontwikkelen in een internationale setting.”

Nieuwe kennis ontwikkelen
Nieuwe technologieën (zoals robotica) en materialen (zoals composieten) doen hun intrede in de vliegtuigindustrie. Het huidige technische onderwijs is grotendeels nog gebaseerd op dertig, veertig jaar oude technieken. ICRIT wil een rol spelen in het ontwikkelen en beschikbaar stellen van de benodigde nieuwe kennis. En hiermee een voorsprong opbouwen voor de bedrijven in het consortium.

Kenniscentrum
“ICRIT brengt drie zaken samen die tot op heden eigenlijk altijd apart worden aangeboden, namelijk opleidingen, reparatie en inspectie. Zo ontstaat een kenniscentrum. Niet alleen voor lesprogramma’s, maar bijvoorbeeld ook voor ‘waar gaat de technologie naar toe’ en ‘wat is de impact daarvan op het leerproces?’.” Het Center of Excellence dat zo op Woensdrecht ontstaat, wil ICRIT vervolgens ook opzetten in het Midden-Oosten, Azië en Zuid-Amerika. “Aviolanda Aerospace voedt dan de andere centra met kennis en innovatie en bereikt zo de hele wereld.”

Aansluiten op corebusiness
Consortiumlid ACRATS verzorgde samen met inspectiepartner TiaT al workshops in Brazilië. Samen met een lokaal technologie-instituut organiseerden ACRATS, Blue Tea en Stratagem een groot seminar in Singapore rondom het thema ‘MRO of the Future’. “Het is nog nooit vertoond dat dergelijke kleine bedrijven dat soort dingen doen”, zegt Van IJsselstein. Dit toont ook de filosofie achter de samenwerking aan. “De deelnemers erkennen dat er nieuwe technologieën nodig zijn voor de MRO van de toekomst. Dat kunnen ze niet op eigen kracht, omdat ze daarvoor te klein zijn. Gezamenlijk kan het wel. Dus, als bijvoorbeeld TiaT in Singapore staat, praat hij niet alleen over inspectie, maar over het hele pakket. Een pakket dat bovendien naadloos aansluit op de corebusiness van elk van de individuele consortiumleden. Dat laatste is belangrijk voor een succesvolle samenwerking.”

ICRIT bestaat uit onder meer het composietbedrijf TiaT Europe, asset owner Jet Support, onderwijsinstellingen AM&TS en ACRATS Training Services, digitale leermiddelenontwikkelaar Blue Tea en adviesbureau Stratagem. Er zijn verschillende internationale partners, waaronder instituten en organisatie in Brazilië en Singapore.

Share this via