06 Feb Perry is plaatwerker bij 4Repair: ‘Mijn werk levert de nodige gespreksstof op’
Het herstellen van beschadigde delen, smeden van nieuwe onderdelen en zorgen dat elk vliegtuig weer klaar is om de lucht in te gaan: Perry Clarijs (53) werkt al sinds 1989 als plaatwerker voor vliegtuigen. “Ik ben min of meer tot dit beroep gedwongen door mijn docent”, vertelt Perry lachend. “Achteraf gezien ben ik mijn docent heel dankbaar, want het is een prachtig vak!”
Al op jonge leeftijd weet Perry dat hij graag met zijn handen wil werken. En de luchtvaart? Dat lijkt hem wel wat. Hij volgt de monteursopleiding bij Fokker. De leraar geeft hem een duwtje in de richting van de specialisatie als plaatwerker. “We waren met zestien jongens in de klas. Dertien werden er monteur. En de overige mensen moesten een andere specialiteit kiezen. De leraar zei tegen mij dat ik plaatwerker moest worden.”
De juiste match
Als plaatwerker ben je verantwoordelijk voor het vervaardigen, repareren en onderhouden van de metalen structuren en bekledingen van vliegtuigen. Perry: “Eerst baalde ik dat mijn docent mij aanwees als plaatwerker. We deden de monteursopleiding, werd ik nu niet uitgesloten van andere dingen? Nadat ik met plaatbewerking bezig was, kwam het omslagpunt. Ik vond het leuk. Het bleek juist een goede match voor mij te zijn.”
Geen dag is hetzelfde voor Perry. Als plaatwerker herstelt hij waar nodig beschadigde vliegtuigonderdelen zoals rompen, vleugels of stabilisatoren, of maakt hij nieuwe onderdelen. Ook voert hij inspecties uit om mogelijke problemen op te sporen, zoals scheuren of corrosie. “En dat voor heel verschillende soorten vliegtuigen. Zo ben ik het ene moment bezig met de reparatie van een Boeing 777 en het volgende moment werk ik aan een helikopter of een Cessna.”
De nodige gespreksstof
Door al die verschillende kisten, heb je wel de nodige kennis nodig. En dat hebben ze zeker bij 4Repair. Perry is sinds 2007 werkzaam bij het bedrijf en is eveneens een van de medeoprichters. “We hebben allemaal onze eigen expertises waardoor we onze klanten kwaliteit kunnen bieden. We repareren met name defecte onderdelen van verschillende soorten vliegtuigen. Dat doen we in onze eigen werkplaats of bij klanten op locatie”, vertelt Perry.
Een dag voor het interview was Perry in Brussel om bij TUI een grote Boeing te repareren. “Voor mij is het heel normaal, maar voor andere mensen is dit natuurlijk heel bijzonder werk. Op verjaardagen geeft het wel de nodige gespreksstof,” lacht Perry.
Ondergeschoven kindje
Met 4Repair hoopt Perry verder te groeien. “We zijn een kleine, gedreven club die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Het werk is afwisselend en we komen op hele bijzondere plaatsen. Door te groeien kunnen we voor nog meer luchtvaartmaatschappijen in binnen- en buitenland aan de slag. Maar de krapte op de arbeidsmarkt houdt ons hierin helaas tegen. Ik hoop dan ook dat meer mensen enthousiast worden om als monteur – of nog liever als plaatwerker – aan de slag te gaan in de luchtvaart. Want het plaatwerk is helaas nog een ondergeschoven kindje in de luchtvaartindustrie. En dat terwijl het de afgelopen jaren wel alsmaar belangrijker is geworden en de vraag naar specialistische kennis is toegenomen.”