21 Dec Reinier werkt bij 4Repair: ‘In China konden we onze expertise in de praktijk laten zien’
Of je nu op vakantie gaat met het vliegtuig, een privéjet hebt of bij de luchtmacht werkt en in F16’s vliegt: een vliegtuig hoort altijd te werken. De 39-jarige Reinier Bouman werkt voor 4Repair in Woensdrecht en zorgt er samen met zijn collega’s voor dat de vliegtuigen doen wat ze moeten doen: veilig blijven vliegen!
Reinier wist al op het voortgezet onderwijs dat hij geen ‘standaard’ baan wilde. Hoewel daar niets mis mee is, leek het hem toen al leuker om iets te doen waar je niet zo vaak iemand over hoort. Op het moment dat zijn klasgenoot vertelt over een stage bij zijn oom op een luchthaven gaat er bij Reinier een lampje branden. “Misschien is dat wel iets voor mij, dacht ik toen. Ik ben altijd erg in techniek geïnteresseerd geweest. Die vliegtuigen, ze komen en gaan, maar hoe werkt dat dan precies? Wat houdt zo’n machine bij elkaar?”
Een groot F16-project
Reinier volgt bij Fokker Bedrijfsschool de opleiding tot plaatwerker en wordt klaargestoomd voor het echte werk. Als hij is afgestudeerd, verricht hij verschillende werkzaamheden. “Zo heb ik een tijdlang nieuwe onderdelen gemaakt voor nieuwbouwvliegtuigen. Toen ik bij de Luchtmacht terecht kon om aan F16’s te werken, ben ik daar naartoe gegaan. Dit was een heel groot project waar ik veel heb geleerd. Uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen als zzp’er en is er een wereld voor me opengegaan. Nu kan ik zelf bepalen welke klussen ik doe en is mijn werk meer divers.”
Van Boeings tot privéjets
Met al zijn ervaring is Reinier een goede aanwinst voor 4Repair. Het bedrijf repareert kapotte onderdelen van allerlei soorten vliegtuigen. Dat gebeurt in de werkplaats of bij de klanten op locatie. “Het leuke vind ik dat we bij 4Repair zelf verantwoordelijk zijn voor een klus. Ook is het heel ad hoc werk. Er komt een aanvraag voor een reparatie binnen en we gaan aan de slag. Meestal bekijk ik eerst wat er aan de hand is, wat er voor nodig is om de klus te klaren en zorg ik dat het gerepareerd wordt. En dat voor kleine vliegtuigen, maar ook hele grote Boeings of privéjets.”
Expertise in China
Een bijzonder project van Reinier is van een aantal jaar geleden in China. “Onze klant had een design ontworpen en ging een vliegtuig ombouwen tot VIP-toestel. Zij voerden zelf de werkzaamheden uit, maar 4Repair was aanwezig als aanspreekpunt. Bijvoorbeeld om te helpen bij problemen en als extra set ogen. We hebben hier ruim twee jaar gezeten en rouleerden onderling. Dan zat collega X er een maand, dan ik weer een maand en ga zo maar door. Het was een ontzettend leuke ervaring, omdat we hierin echt onze expertise in de praktijk lieten zien,” vertelt Reinier enthousiast.
Altijd een uitdaging
Maar het daadwerkelijk uitvoeren van een reparatie aan een vliegtuig is voor Reinier nog steeds het leukste onderdeel. “Het werk is altijd een uitdaging. Elke klus is op een andere locatie, met andere toestellen en andere mensen. Ik ben niet ‘gewend’ aan één vliegtuigmodel, dus is het altijd heel veelzijdig en divers werk. Bovendien werken we voornamelijk zelfstandig, dus moet je ook zeker de nodige kennis en expertise in huis hebben.”
Altijd een leerschool
Hoewel Reinier al heel veel kennis van zaken heeft, is hij nooit uitgeleerd. “Nog iets wat zo leuk is aan dit vak, want de ontwikkeling staat nooit stil. Zelf wil ik me bijvoorbeeld meer richten op composieten. Iets wat al een grote rol heeft in de vliegtuigtechniek. We werken hier ook al mee, maar er valt nog veel meer te leren. Ik vind het leuk om me daar mee bezig te houden,” aldus Reinier.