Lion: ‘Ik begon als zestienjarige bij Avio Fokker, nu hoop ik mijn dagen te slijten bij Fokker Techniek’

Lion: ‘Ik begon als zestienjarige bij Avio Fokker, nu hoop ik mijn dagen te slijten bij Fokker Techniek’

Mensen die zich jarenlang met hart en ziel inzetten voor een organisatie: juist die mensen zijn van grote waarde. Fokker Techniek prijst zich gelukkig met een hoop van dit soort mensen, onder wie Lion Boenders (58). Wat trekt hem zo aan in dit vak en met name in dit bedrijf? Hij vertelt er enthousiast over!

Op zijn zestiende stapt Lion voor het eerst bij Fokker binnen. “Als bedrijfsschoolleerling zette in mijn eerste stappen in mijn carrière bij wat toen nog Avio Fokker heette. Dat was in 1979. Na een ‘kort’ uitstapje van dertien jaar naar de afdeling Engineering, werd ik als één van de jongste medewerkers aangesteld als leidinggevende. Dat was wel even schrikken: ik moest leidinggeven aan constructeurs en ontwerpers van in de vijftig jaar…”

In 1996 staat Fokker op de rand van de afgrond en komt het besef: we moeten meer doen dan alleen maar Fokker vliegtuigen onderhouden. Lion: “De zon ging onder, dus besloten we om verschillende erkenningen binnen te halen om ook andere vliegtuigen te onderhouden: van Boeing 737, EMB 145 tot de Airbus 320 series.” Dan begint het balletje te rollen voor Lion: het ene na het andere grote project wordt door hem gemanaged. “Van het overstappen van analoge cockpits naar digitale cockpits, tot het ombouwen van VIP en Maritieme vliegtuigen.”

Vliegtuigen voor de Japanse kustwacht

In deze tijd volbrengt Lion één van de meest bijzondere projecten in zijn carrière: het ombouwen van twee gulfstream GV vliegtuigen voor de Japanse kustwacht. “Dit project was ongelooflijk interessant en ingewikkeld. Maar als je dan toch uiteindelijk naast de baan staat en zo’n vliegtuig ziet wegvliegen, besef wat je met elkaar hebt bereikt. Met elkaar, als team, want alleen kan ik niks.” In 2005 stapt Lion over naar Fokker Elmo, waar hij opdracht krijgt het bedraden van de JSF (F35) vliegtuigen in goede banen te leiden. “Dat ging om 40km kabel en meer dan 20.000 signalen. Die samenwerking met drie internationale partners is ook een bijzonder moment in mijn carrière. Maar het is ook het moment dat ik voor mezelf besluit te kijken wat voor projecten ik nog meer kon managen, los van de inhoud en los van al mijn inhoudelijke kennis van de luchtvaart industrie.”

Dus besluit Lion zich te storten op boorplatforms. Gedurende 2,5 jaar werkt hij aan het ontwerpen, bouwen en in bedrijf stellen van offshore booreilanden voor Heerema en geniet hij van de projecten die hij mag doen vanuit zijn kantoor in Londen. “Ik had het enorm naar mijn zin, totdat ik een telefoontje krijg van Fokker Services.. Of ik weer terug wilde komen om een ombouw te doen, zoals die voor de Japanse kustwacht, maar dan voor de Verenigde Arabische Emiraten. Ik zei in eerste instantie nee, maar na een paar gesprekken met belangrijke spelers binnen Fokker Services waaronder met onze huidige CEO Roland van Dijk (en ook door zijn  aanstekelijke lach) en uiteraard de uitdaging van een ander zeer complex project ben ik gezwicht en toch teruggegaan naar Fokker.”

Vliegtuigen in het DNA

En dus voegt Lion zich in 2011 opnieuw bij Fokker. “De voornaamste reden? Als je als zestienjarige zo’n loods binnenloopt, dan zit de passie voor vliegtuigen in je bloed. Het stroomt door je aderen, het is een besmettelijk virus. Als ik hier loop met mijn schoenen met stalen neuzen, de kerosine ruik en de loods volgeparkeerd zie staan met vliegtuigen, dan gaat het kriebelen van binnen. Projectmanagement is een vak, de stappen en fases zijn vaak overal hetzelfde. Maar je moet wel affiniteit hebben met de techniek om ook inhoudelijk de discussie aan te kunnen gaan. Ik geniet nu van ieder moment dat ik terug ben. Terug op het oude nest.”

Nu hoopt Lion zijn dagen te slijten in de luchtvaart en bij voorkeur bij Fokker Techniek. “Toen ik met Roland mijn contract besprak, zei hij tegen me: we gaan het bedrijf weer glans geven. Daar wil ik me voor 200% voor inzetten, om het cirkeltje te sluiten. Want ik ben nu 58. Hoe mooi is het om het bedrijf waar ik ooit begon goed achter te laten? Het is al jaren een goede werkgever voor de mensen in de buurt. Ik wil me inzetten om de kinderen in de buurt te laten zien dat werken in de techniek het waard is. Of je nu op kantoor zit of in een overal werkt. En ik voel de drive om de hallen op te knappen, nieuwe hallen te bouwen ter ondersteuning van de uitdagende groeiplannen van de Fokker Services Group, vloerverwarming, airco en heaters te installeren en ervoor te zorgen dat mensen met nog meer plezier naar hun werk gaan. Het is bovendien hoog tijd dat die oude vloerbedekking uit 1986 nu eens vervangen wordt.”

Zelfreflectie

Als Lion terugblikt op zijn carrière is hij dankbaar voor de kansen die hij heeft gekregen. “Toen ik hier voor het eerst binnenliep had ik nog nooit een vijl vastgehouden. Ik had zelfs nog nooit een fietsband geplakt. Ik ben van bedrijfsschoolleerling uitgegroeid tot projectmanager en vicepresident. Er kwam altijd een nieuwe uitdaging op mijn pad en daardoor ben ik ook als mens gegroeid. Ik was vroeger nogal zwart-wit in mijn denken: ik onderhandelde niet, dit is het “take it or leave it”. De laatste tientallen jaren heb ik geleerd dat het niet om meningen draait, maar om elkaar vinden, compromissen te zoeken, geven en nemen. Ik ben diplomatieker geworden, milder. Want wat  is er mooier dan je team te zien groeien en grootse prestaties te leveren.”

Share this via